woensdag 17 oktober 2012

Bruine kikker genietend van de zon

15 oktober, een fris windje, maar als de zon even schijnt dan krijg ik de kriebels. Dan moet ik erop uit met mijn camera. Toch maar weer naar het Echtenerzand. Hopelijk zie ik dan weer een ringslang. Maar mijn dag werd beloond met een ontmoeting met een bruine kikker, die lekker lag te zonnen in het zand. Toen ik dichterbij kwam bleef hij ongeroerd liggen. Een mooi moment om hem rustig van alle kanten te kunnen fotograferen. Maar na een paar minuten te poseren, was ie er flauw van en sprong de heidestruiken in.


De bruine kikker (Rana temporaria) is een kikker uit de familie echte kikkers (Ranidae). De bruine kikker is een van de bekendste soorten kikkers en komt in grote delen van Europa voor. Het is tevens een van de algemeenste soorten, ook in Nederland en België. Andere benamingen in het Nederlandse taalgebied zijn brune puut (Zeeuws) en broene kwekker (Limburgs).




De bruine kikker komt in zeer vele biotopen voor, zoals bossen, heidevelden, graslanden, ruderale terreintjes, en duinen. Enige voorwaarde is de aanwezigheid van begroeiing en een strooisellaag of andere vochtige plekjes waar hij overdag kan schuilen. In heel open gebieden als agrarische landschappen of zeer droge gebieden komt de soort niet voor.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten