maandag 29 oktober 2012

Dagvlinders 2012 (deel 1)

In 2012 heb ik veel dagvlinders gespot. Aanzienlijk minder in aantallen dan vorig jaar, maar wat de soorten betreft ongeveer net zo veel. Dit jaar heb ik 24 soorten in Hoogeveen en omstreken waargenomen. Alle waarnemingen geef ik door aan de vlinderwerkgroep Drenthe en worden op waarneming.nl geplaatst. Aangezien ik pas in oktober een blog heb, heb ik van alle waarnemingen een selectie gemaakt en zal dit over 3 berichten verdelen. Alle foto's die ik tot nu toe van de dagvlinders gemaakt heb, zijn met de standaard Canon 18-55 mm lens gemaakt (+ macro 58 mm voorzetlensje). Ik ben nu in het bezit van een 90 mm Tamron macrolens en hoop hiermee mooiere resultaten te kunnen boeken.
Deel 1:
Atalanta
Bont zandoogje
Boomblauwtje
Bruin zandoogje
Citroenvlinder
Dagpauwoog
Distelvlinder
Eikenpage
(Scroll of klik op een foto voor een diavoorstelling)





 Dit jaar slechts 1 distelvlinder waargenomen
 De eikenpage heb ik 1 keer vliegend waargenomen en deze trof ik aan op een fietspad (aangereden).

2 opmerkingen:

  1. jammer van de prachtige eikenpage :(
    mooie foto's en hopelijk zien we komend seizoen weer veel vlindertjes vliegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit jaar bijzonder weinig vlinders gezien. Een paar atalanta's en veel koolwitjes, niet 1 citroenvlinder.

    BeantwoordenVerwijderen