woensdag 17 oktober 2012

Ringslang op de heide

10 oktober, een prachtige dag om erop uit te trekken, 14 graden en een zonnestraaltje. Ik ga eens de heide op dacht ik en stelde voor om naar het Echtenerzand (boswachterij Ruinen) te gaan. Na een poosje daar rondgewandeld te hebben trof ik daar deze prachtige ringslang aan. Het beestje was wel ruim een meter lang. Ik had mijn camera al in de aanslag en heb snel een foto kunnen maken. Maar goed ook, want na die ene shot was ie alweer verdwenen.


De ringslang (Natrix natrix) is een slang uit de familie gladde slangen (Colubridae) en de onderfamilie Natricinae of eierlevendbarende waterslangen.
De ringslang heeft een groot verspreidingsgebied in Europa en komt ook voor in Nederland en België, net als de gladde slang en de adder. De ringslang is hier in veel streken het enige reptiel, de slang is ongevaarlijk en niet giftig voor de mens. Het is een schuwe en rustige soort die zelfs bij directe bedreiging maar zelden bijt.

De ringslang kan een lengte bereiken van meer dan een meter en is betrekkelijk eenvoudig te onderscheiden aan de kleuren en de kenmerken van de ogen. Op het menu staan voornamelijk kikkers die langs de oevers van verschillende wateren buitgemaakt worden.
Binnen Europa heeft de ringslang een grote verspreiding en komt daarnaast ook voor in delen van Afrika en Azië. De ringslang is sterk aan water gebonden vanwege de aquatische levenswijze en wordt zelden ver uit de buurt van een waterbron aangetroffen.





1 opmerking:

  1. Geweldige foto's!
    Super om deze slang te zien en te kunnen fotograferen.... hoop ik ook nog eens te doen.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen