zondag 6 januari 2013

De hazelaar in bloei (deel 2)

In dit bericht het vervolg van de hazelaar in bloei. Vandaag ben ik weer naar de hazelaarstruiken gegaan om de vrouwelijke bloeiwijze ook vast te leggen. 

Maar voordat ik op zoek ging naar de "vrouwtjes", heb ik de "mannetjes" van dichtbij nog even bekeken en enkele close-up foto's van gemaakt. 
De mannelijke katjes bestaan uit vele tientallen, uiterst kleine bloemetjes. 
Elk bloemetje bestaat uit een soort afdakje, met daaronder ongeveer 10 meeldraden. 

Zo’n katje bevat op deze manier vele honderden meeldraden. Deze meeldraden produceren grote hoeveelheden stuifmeel, dat door de wind wordt verspreid. Bij windstil weer is dan ook regelmatig een ‘wolkje’ stuifmeel in de omgeving van de katjes te zien.  
De meeste vrouwelijke bloemen zaten nog in de knoppen. Maar na enig speurwerk heb ik een aantal gevonden die al in bloei staan.  

 De vrouwelijke bloemen zitten met drie tot vier stuks in een klein knopje bij elkaar. Tijdens de bloei zijn alleen de rode stijlen met de stempels te zien. Ik moest echt mijn best doen om de vrouwelijke bloemen te ontdekken. Die staan apart, dus helemaal los van de katjes. 

 Een klein onooglijk bolletje, nauwelijks 4 tot 5 millimeter groot. Lichtgroen van kleur. Hierdoor lijken ze een beetje op de bladknoppen. De stempels steken uit deze bloemetjes en zijn prachtig dieprood van kleur. Ze lijken ontzettend veel op “mini-zeeanemonen”.

Bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorig bericht:
"De hazelaar in bloei (deel 1)"

12 opmerkingen:

  1. Beautiful buds, I hope they are good "buddies", lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga nog weer beter opletten, Willy. Dit heb ik nooit gezien. Prachtig en informatief blog. Wat zijn die rode bloemetjes schitterend. Foto 7 is mijn favoriet. Erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is heel mooi en leerzaam ,ik ga ook eens zoeken naar dit moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie Willy, de natuur loopt helemaal uit.
    Foto zeven is mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi je tweede serie Willy, wat een verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke bloemen.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful pictures Willy ! Great makro ! Happy new year to you!
    Greetings from Liva

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willy,

    dit vind ik echt prachtige opnames. Vooral die eerste van de mannelijke en een aantal van de vrouwelijke met de stempels. In mijn boompje zitten ook al bloesems maar die gaan weer kapot als het gaat vriezen. Natuur is weer een beetje van slag.

    Foto 1 en 5 vind ik voor mij de mooiste.
    Thnx voor deze mooie informatie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Willy, een mooi deel 2 heb je gemaakt.
    Goede keuze om de mannelijke bloei nog wat gedetailleerder te laten zien.
    En de vrouwelijke bloei was er bij jou dus ook wel, het is ook zo klein dat je
    er gemakkelijk overheen kijkt.
    Mooi vastgelegd en prima informatie, leuke blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. So small and delicate but each with their own purpose. Wonderful closeups Willy. I love your last post also, where it appears to be "raining" green seed heads :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh dear!
    I hope this is not happening at the present!!
    Lovely photos Willy!
    Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. those are such delicate flowers up close! i like the color. AND i feel a sneeze coming on... =)

    BeantwoordenVerwijderen