donderdag 24 januari 2013

De koperwiek (Turdus iliacus)



Als natuurfotograaf wil je natuurlijk alles fotograferen wat je in de natuur tegenkomt. Ik heb me met name beziggehouden met macro-fotografie: insecten, bloemen, paddenstoelen, mossen, etc... Maar met mijn nieuwe aanwinst (telelens) heb ik ontdekt dat er ook vogeltjes in de natuur vliegen, haha...! Geweldig zeg, dat spotten van vogels! Ik krijg er steeds meer plezier in, vooral als je een vogel tegenkomt die ik nog nooit van mijn leven hebt gezien: de koperwiek!

De koperwiek (Turdus iliacus) is een zangvogel uit de familie lijsters (Turdidae).

Koperwieken komen in Nederland en België alleen om te overwinteren. Broeden doen ze in het hoge noorden.


De koperwiek is een kleine lijster, met een opvallende wenkbrauwstreep en opvallende roestbruin/oranje flanken en oksels. De soort is vaak te horen tijdens de trek in oktober/november, als ze 's nachts in grote groepen over de Lage Landen trekken. In Noord-Europa is de koperwiek een talrijke broedvogel van naald- en berkenbossen. 

In de winter trekken ze, meestal 's nachts, naar het zuidwesten. Veel koperwieken blijven in Nederland overwinteren. Wanneer de winter te koud wordt, verlaten ze het land weer en trekken verder naar het zuiden, of verplaatsen ze zich naar de stad, waar het warmer is.

 
Koperwieken zie je vaak ook in gezelschap van andere lijsters, vaak kramsvogels. Koperwieken zijn wat kleiner dan kramsvogels en hebben een witte oogstreep en 'kopergekleurde' ondervleugels. Kramsvogels zijn flink uit de kluiten gewassen en hebben een grijze kop en grijze stuit. Het geluid van beide is ook anders. Koperwieken maken een hoog langgerekt 'tjiehhh' geluid.



Bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorig bericht: "Kokmeeuwen en stormmeeuwen in winterkleed"



15 opmerkingen:

  1. Hello Willy :-)

    I am also a lover of macro, but it opens up an entire new world using a tele zoom. So much fun! Not to mention go "hunting" for birds. Such amazing shots of the wild birds :-) Great job!

    I don't know why, but it seems I scare off the birds, so I better stick to macro, hehe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Willy,

    En hij staat er direct prachtig op.
    Hele fraaie foto's Willy.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brilliant, Willy!
    I can't manage to get close!
    Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijke serie van de Koperwiek dit is weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je ook de Koperwiek hebt gespot! Leuk vogeltje is dit he?
    Ik vind je eerste foto het mooist, mooie compositie en ook leuk om te zien dat hij zich helemaal 'dik' maakt.

    Wat voor telelens heb je gekocht?

    Kimberley.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willy, geweldig is dat hé vogels spotten en vast leggen, ik vind het geweldig.
    De koperwiek heb ik zelfs nog niet vast kunnen leggen, jij hebt ze heel goed vast gelegd, compliment.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willy,
    Kwam op uw site via waarneming.nl, u heeft mooie foto's !
    Groetjes Tim Drost

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn prachtig. Ik hou van de natuur Willi. Ik heb het geluk naar de andere kant Monfragüe Nationaal Park wonen en er zijn veel vogels.
    Een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fabulous Willy, the Redwing is also one of my favourites, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dat zijn prachtige vogels, Willy. Heel soms heb ik er een in de tuin. Mooie serie. Je hebt meteen al plezier van je lens. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. very good!!what linse did you use??happy weekend to you and family:))Greetings from Norway!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Willy,

    geweldig deze Koperwiek. Ik vind het zelf ook een hele mooie vogel.
    Je hebt er dan ook een fraaie serie van neer gezet.
    Kleurrijk en vol detail.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie van de Koperwiek Willie, mooie vogel die veel van de Kramsvogel weg heeft.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtig!!!
    nu de kramsvogel nog ;-)

    enne... leuk te horen dat ook jij het vogelvirus te pakken hebt haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Very nice shots Willy, I especially like the last one :)

    BeantwoordenVerwijderen