maandag 14 januari 2013

De winterhoutzwam (Polyporus brumalis)

De eerste en tweede week van januari was het warm voor de tijd van het jaar. In de tweede week was ik bijna elke dag in mijn favoriete wandelgebied, Boswachterij Ruinen te vinden. Het zachte weer bracht leuke verrassingen met zich mee. En één van die verrassingen wil ik vandaag met jullie delen.

Ik wist niet wat ik zoal tegen zou komen. Ik liet me verrassen. Al gauw kwam ik prachtige elfenbankjes, gele trilzwammen en de eiken trilzwam te zien (hierover meer in mij volgend bericht). Maar mijn oog viel ook op een bijzondere paddenstoel met een plat hoedje. Deze zwam groeide op een berkentakje. Het was een afgebroken takje, dus ik kon het oprapen en de bewoner goed bekijken. Ik heb hem van alle kanten gefotografeerd en weer voorzichtig terug gezet. 

Thuis heb ik de foto's nog eens goed bekeken. Ik heb hem nog nooit eerder gezien. Ik kon hem zelf niet zo gauw determineren en heb de hulp ingeroepen van het forum op waarneming.nl. Eén van de lezers, Ria Le Large Mathis, heeft mij gemeld dat het de winterhoutzwam moest zijn en heb vervolgens de nodige informatie hierover opgezocht.

De winterhoutzwam (Polyporus brumalis) is een winterpaddenstoel die vooral in februari kan worden aangetroffen. De paddenstoel is eerst houtbruin, maar verbleekt sterk naarmate hij langer staat. De winterhoutzwam groeit op afgevallen takken en stronken van loofbomen (berk, els, eik, beuk).

Het is een onopvallend paddenstoeltje en makkelijk over het hoofd te zien. De echte schoonheid zit voor ons aan de onderkant. 

De poriën (deze paddenstoel heeft geen lamellen!) aan de onderzijde van de winterhoutzwam zijn rond, langgerekt of wat hoekig. Ze zijn tot 1 millimeter in diameter en lopen enigszins af op de steel.
Deze paddenstoel s goed eetbaar maar wordt weinig in de keuken gebruikt omdat hij zo taai is.


Bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorig bericht:

"Vlinderorchidee (Phalaenopsis)"

14 opmerkingen:

  1. Prachtige opnames Willy....ook de onderkant staat er erg netjes op.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat is wel een hele leuke verrassing, Willy. Wat apart en bovendien prachtig. Mooie serie. Weer wat geleerd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke serie van de paddenstoel heb je gemaakt. Ik vind altijd zo mooi om het 'olie laagje' op de paddenstoel te zien.

    Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens je had het nog over macro fotografie, maar ik heb maar 2 lenzen :) Een groothoek en een telelens.. mijn foto's van paddenstoelen komen het meest bij macro in de buurt.

    Maar ik wil nog zo veel dingen kopen vooral nu ik op een foto opleiding zit.. en een macro lens is eigenlijk iets wat ik pas later wil aanschaffen ( andere dingen hebben voorang) :)

    Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, Willy. De Winterhoutzwam is redelijk algemeen in Drenthe. Nu ook nog maar eens kijken naar de Voorjaarshoutzwam die er veel op lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello again, Willy!

    What a beauty of a mushroom :-) I really like the second image from the bottom, well all of them actually :-)
    Great job!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi,het is toch iedere dag genieten als je er voor open staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie en informatieve blog over deze winterhoutzwam.
    Prachtige foto's heb je er van kunnen maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige foto's weer Willy! vooral de laatste vind ik heel gaaf.
    ben benieuwd naar je eikentrilzwam.... ik vind al die zwarte 'trildingen' erg op elkaar lijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een winterzwam, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Je hebt hem inderdaad van alle kanten vast leggen. De laatte vind ik het mooiste.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Great shots Willy.
    I have always love mushroom and the details that you captured is amazing!
    Do all winter mushroom have flat tops?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Willy,

    je gaat steeds zo snel met plaatsen dat je steeds bovenaan mijn lijst met te reageren blijft staan. Ik heb net de blogs hieronder ook gelijk bekeken en ik heb wat moois gemist de afgelopen dagen.
    Prachtige blogs zag ik voorbij komen en dat was dan ook echt even geniete bij mijn thuiskomst.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. NICE shots willy!! MORE fungi!! yeah!!
    i like the close-up of the underside...
    and the wet look of the top! GREAT!!

    BeantwoordenVerwijderen